ابزار اندازه گیری و کاربردها

انواع ابزار اندازه گیری + معرفی 6 ابزار مهم و پرکاربرد

انواع ابزار اندازه گیری برای سنجش موارد مختلفی مانند ابعاد، وزن، سرعت، شدت، طول و عرض مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزارها در صنایع مختلف از جمله صنایع ساختمانی، خودرو سازی، الکترونیک، پزشکی و… به کار می‌روند. از انواع ابزار اندازه گیری می‌توان به انواع متر، ترازو و باسکول، مانومتر، انواع تراز، درجه باد، ترانسمیتر، کالیبراتور، رطوبت سنج، ضخامت سنج، لرزش یا ارتعاش سنج‌ها و… اشاره کرد.

فهرست مطالب

مهم‌ترین انواع ابزار اندازه گیری طول: متر

متر یکی از ابزارهای مهم در اندازه‌گیری است که در بسیاری از صنایع مختلف، برای سنجش مسافت، طول، ابعاد و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار به انواع مختلفی دسته بندی می‌شود که هر یک کاربردهای متفاوتی دارند.

انواع متر

انواع متر

کاربردها

ویژگی‌ها

متر فلزی

اندازه‌گیری طول و مسافتدارای جنس فلزی و مقاوم
متر لیزریاندازه‌گیری طول و مسافت با دقت و سرعت بالا

دارای فناوری لیزر اشعه پردازی

متر مهندسی

اندازه‌گیری طول و مسافت در پروژه‌های ساختمانی و مهندسیدارای دقت بالا

متر دستی

اندازه‌گیری کارها و صنایع متنوع و گسترده

معمولا بین 5 تا 8 فوت (1.5 تا 2.5 متر) طول – قابلیت حمل آسان در کیف و جیب – دارای دو واحد اینچ و سانتی‌متر

متر پارچه‌ایاندازه‌گیری در صنعت دوخت، پوشاک و تولیدات مشابه

دارای دو واحد اینچ و سانتی‌متر

ترازو و باسکول

ترازو و باسکول برای اندازه گیری دقیق وزن‌های مختلف در صنایع متفاوت مانند کالاهای فروشگاهی، محصولات صنعتی، مواد غذایی، مواد شیمیایی ، مواد سنگی و… استفاده می‌شوند. ترازوها ابزاری ضروری برای کنترل کیفیت و اطمینان در خط تولید و فروش محصولات هستند.

پرکاربردترین انواع ابزار اندازه گیری وزن: ترازو

ترازوها در دو نوع عقربه‌ای و دیجیتال ساخته می‌شوند. ترازو عقربه‌ای با استفاده از یک سری اندازه گیری‌های مکانیکی و ترازو دیجیتالی با استفاده از حسگرهای الکترونیکی، وزن را به صورت دقیق و با نمایش رقمی نشان می‌دهند. ترازوهای دیجیتال دقت بالاتر و قابلیت خوانایی آسان‌تری دارند. به همین خاطر در بسیاری از صنایع جایگزین نوع عقربه‌ای می‌شوند. از انواع ترازو دیجیتال می‌توان به ترازو آزمایشگاهی، ترازو دیجیتال گرمی، ترازو آشپزخانه، ترازو طلا فروشی، ترازو صنعتی و… اشاره کرد.

انواع باسکول

باسکول‌ها یکی دیگر از انواع ابزار اندازه گیری هستند که برای سنجش وزن‌های سنگین‌تری مانند بارهای کامیون، وسایل سنگین صنعتی و… به‌کار می‌روند. این ابزار اندازه گیری وزن نیز به دو نوع جاده‌ای و صنعتی تقسیم می‌شوند. باسکول‌های جاده‌ای در جاده‌ها و ایستگاه‌های وزن گیری بارها و باسکول‌های صنعتی در کارخانه‌ها و صنایع مختلف به کار می‌روند‌.

مانومتر

مانومتر یکی از انواع ابزار اندازه گیری فشار است که در بسیاری از صنایع برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. در بازار، انواع مختلفی از مانومترها وجود دارد که شامل مانومتر ساده، مانومتر پزشکی (مانومتر اکسیژن) و مانومتر دیجیتال می‌شوند که در ادامه به شرح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع مانومتر

  • مانومتر ساده: برای اندازه گیری فشار هوا، گاز و مایعات استفاده می‌شود. این ابزار با استفاده از یک سیستم فشار سنجی مکانیکی که شامل یک لوله و یک پیستون است، فشار را اندازه گیری می‌کنند.
  • مانومتر پزشکی: برای اندازه گیری فشار خون بیماران استفاده می‌شود. این وسیله به صورت دستی یا الکترونیکی عرضه می‌گردد. مانومتر اکسیژن زیر مجموعه مانومتر پزشکی است که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کاربرد بسزایی دارد.
  • مانومتر دیجیتال: فشار را با استفاده از سنسورهای الکترونیکی اندازه گیری کرده و سپس به صورت دیجیتال در صفحه نمایش می‌دهد.

مزیت اصلی استفاده از مانومتر دیجیتال نسبت به مانومتر آنالوگ، دقت بالاتر و استفاده آسان‌تر است. همچنین مانومتر دیجیتال دارای قابلیت خوانش دقیق‌تر و پایدارتری است. برخی از آن‌ها نیز قابلیت ذخیره و انتقال داده‌ها به دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر و… را دارند.

تراز بنایی

تراز

تراز یک ابزار اندازه گیری است که برای سنجش سطوح و قطعات از جمله تشخیص افقی (تراز) یا عمودی (شاقول) بودن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار شامل یک بدنه دقیق و یک حافظه برای نمایش تراز بودن یا نبودن سطوح است.

انواع تراز

  • تراز دستی (تراز جیبی): از انواع تراز‌های پرکاربرد که به دلیل اندازه کوچک و قابل حمل بودن، کاربرد آسان و قیمت مناسب، برای تعمیرکاران، سازندگان و دیگر صنایع، بیشترین استفاده را دارد. این نوع تراز فقط برای اندازه گیری سطوح و موارد این چنینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با نام‌های دیگری مانند تراز بنایی، تراز حبابی، تراز جیبی و تراز شتری نیز شناخته می‌شود.
  • تراز بنایی: برای کارهای ساختمانی و بنایی، نجاری، معماری و سایر صنایع مرتبط با ساختمان سازی بسیار مفید است. این نوع تراز دارای بدنه بلندی است که به کمک دو پایه به سطح زمین یا سطوح دیگر نصب می‌شود.
  • تراز حبابی: معمولا در کارهای ساده ساختمانی، نجاری و باغبانی کاربرد دارد. دارای یک بدنه است که در آن یک لوله شیشه‌ای با حباب هوا وجود دارد. وقتی که تراز از روی سطح مورد نظر قرار می‌دهید، حباب هوا در لوله شیشه‌ای حرکت کرده و نتیجه را به شما نشان می‌دهد. تراز حبابی نیاز به برق یا منبع تغذیه خاصی نداشته و به دلیل قیمت مناسب و سادگی در استفاده یکی از ترازهای پرکاربرد به شمار می‌رود.
  • تراز شتری: نام گذاری آن به علت دارا بودن دو شیب در قسمت بالایی است.
  • تراز لیزری: به کمک اشعه لیزر، خطی را بر روی سطحی که قرار است تراز شود تولید می‌کند. ترازهای لیزری از پیشرفته‌ترین ابزار اندازه گیری هستند و در پروژه‌های بسیار مهم و با دقت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای انجام انواع کارهای ساختمانی، مانند نصب کابینت، کف سازی، آب گرمکن، نصب پنجره، تراشه زنی و… استفاده می‌شود. همچنین در صنعت ساخت و ساز، زمین شناسی و مکانیک نیز تراز لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درجه باد

درجه باد یا همان بادسنج یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین انواع ابزار اندازه گیری است که برای سنجش و تنظیم فشار، سرعت و جهت باد در امور مختلف از جمله  کارهای صنعتی، ساختمانی، خودرو سازی، کشاورزی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار اندازه گیری بیشترین کاربرد را در زمینه خودرو سازی مانند مکانیکی‌ها و مراکز فنی خودرو دارد. درجه باد در کشاورزی برای پیش بینی شرایط آب و هوایی و تعیین زمان مناسب برای کاشت یا برداشت محصولات کشاورزی به کار می‌رود.

از جمله مهم‌ترین کاربرد های درجه باد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم باد لاستیک
  • تنظیم باد کپسول اکسیژن
  • پنچرگیری

انواع درجه باد

  • درجه باد عقربه‌ای (آنالوگ): از ابتدایی‌ترین ابزارهای اندازه گیری باد است که از یک صفحه درجه و عقربه تشکیل شده است. این ابزار عملکردی به شکل قدیمی و سنتی دارد.
  • درجه باد دیجیتال (اتوماتیک): به صورت اتوماتیک وظیفه تنظیم باد را دارد و هنگام استفاده از این ابزار دیگر نیازی به تنظیم دستی نیست. در فروشگاه‌های خدمات لاستیک و پنچری و تعمیرگاه‌ها به علت ویژگی‌های برجسته آن از جمله هوشمندی، تنظیم باد طبق استانداردها تاثیر مثبت در طول عمر لاستیک، تنظیم اتوماتیک، تخلیه خودکار باد هنگام باد زدن و… کاربرد دارد.
  • درجه باد کارگاهی: از انواع دیگر درجه باد کارگاهی است که می‌تواند به صورت آنالوگ یا دیجیتال باشد اما به دلیل کاربرد خاص خود در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها اغلب از نوع آنالوگ آن استفاده می‌شود.
  • درجه باد روغنی: داخل محفظه با مایعی مانند گلیسیرین و یا سیلیکون پر شده است. این مایع باعث می‌شود که لرزش عقربه‌های فشارسنج گرفته شود تا فشارسنج بتواند عدد بسیار دقیق‌تری را نشان دهد.
  • درجه باد لاستیک: برای اندازه گیری فشار هوا تایرهاست که معمولا شامل یک سنسور فشار هوا و یک صفحه نمایش می‌باشد. این ابزار مقادیر را به صورت دیجیتال نمایش می‌دهند.
  • درجه باد جیبی: یک وسیله کوچک و سبک است که اغلب شامل یک سنسور و باطری لیتیومی برای اندازه گیری و یک صفحه نمایش دیجیتال می‌باشد. از ویژگی‌های برجسته درجه باد جیبی عملکرد آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

رطوبت سنج

یکی دیگر از انواع ابزارهای اندازه گیری پرکاربرد رطوبت‌سنج است که مقدار رطوبت (نم) موجود در هوا را اندازه گیری می‌کند. این ابزار اندازه گیری معمولا شامل یک سنسور رطوبت و یک دماسنج می‌باشد که با همکاری یکدیگر رطوبت را می‌سنجند.

رطوبت سنج‌ها معمولا برای کاربردهای گوناگونی مانند کنترل مرطوبیت در محیط‌های ذخیره سازی و نگهداری مواد غذایی، کنترل رطوبت در سیستم‌های گلخانه داری، کنترل رطوبت در فضاهای پزشکی و غیره استفاده می‌شوند.

جمع بندی

به طور خلاصه، انواع ابزار اندازه‌ گیری نقشی مهم در دقت و کیفیت کارهای شما دارند. با انتخاب ابزارهای مناسب، می‌توانید به نتیجه بهتری برسید و از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کنید.

اگر به دنبال خرید ابزار اندازه گیری دقیق و قابل اعتماد هستید، هایپر ابزار مرکزی تاچارا فروشگاه ایده‌آل شماست. ما باکیفیت‌ترین ابزارها را برای رفع تمامی نیازها فراهم کرده‌ایم. می‌توانید به صورت حضوری در شیراز یا آنلاین از طریق وبسایت همه ابزار آلات مورد نیاز خود را بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

  • انواع مته و ابزار های تراشکاری
  • قلاویز

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
error: محتوای محافظت شده!
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!